به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، بر اساس اعلام نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی از مخاطبان سیما در فصل تابستان ۱۳۹۹؛ شبکههای سه (۵۱٫۱%)، یک (۴۵٫۲%) و خبر (۴۵٫۱%) به ترتیب در رتبههای اول تا سوم پرمخاطبترین شبکههای سیما قرار گرفتند و مشخص شد شبکه خبر معاونت سیاسی با ۱۴٫۳ درصد، شبکه مستند سیما با ۱۰٫۲ درصد و شبکه تماشای سیما با ۷٫۸ درصد بیشترین رشد را نسبت به تابستان ۱۳۹۸ داشتهاند.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، بر اساس این نظرسنجی ۷۴٫۷ درصد بیننده برنامههای مختلف سیمای رسانه ملی در فصل تابستان بودند و بهطور میانگین سه ساعت و ۲۱ دقیقه پای برنامههای تلویزیون نشستند.
بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات، میزان مخاطبان رسانه ملی در فصل تابستان ۹۹ نسبت به تابستان ۹۸ حدود ۱٫۸ درصد رشد داشته است و حدود ۲۳٫۲ درصد از بینندگان در تابستان ۹۹ بیش از پنج ساعت در روز پای برنامههای تلویزیون نشستهاند.
در این نظرسنجی در پاسخ به اینکه «اگر قرار باشد فقط یک شبکه را تماشا کنید، کدام شبکه را انتخاب میکنید؟» ۲۵٫۴ درصد به شبکه سه سیما، ۱۵٫۳ درصد به شبکه آیفیلم معاونت برونمرزی و ۱۱٫۵ درصد به شبکه خبر معاونت سیاسی رأی دادهاند. بیشترین دلیل بینندگان برای تماشای تلویزیون در این فصل «کسب خبر و اطلاع» (۴۴٫۹ درصد) و «سرگرمی و تفریح» (۴۳٫۶ درصد) بوده است و باید در نظر داشت برای اولین بار است که در بررسی دلیل بینندگان برای تماشای تلویزیون، «کسب خبر و اطلاع» از «سرگرمی و تفریح» پیشی گرفته است.
بر اساس این نظرسنجی در میان انواع برنامهها سریالها با ۵۵٫۶ درصد، اخبار با ۵۳٫۲ درصد و فیلم سینمایی با ۳۷٫۲ درصد، پربینندهترین قالبهای برنامهای در سیما بودهاند.
ازنظر ۴۵٫۹ درصد مردم در فصل تابستان، تلویزیون محبوبترین رسانه بوده است و پسازآن اینترنت با حدود ۲۵ درصد، شبکههای اجتماعی با حدود ۱۴ درصد، رادیو حدود ۶ درصد و روزنامه و مجلات با حدود ۱٫۵ درصد در رتبههای بعدی قرارگرفتهاند.