احتمال تاثیر منفی واکسن‌کرونا در آفریقا
14:52 - پنجشنبه 02 بهمن 1399
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶
دانشمندان انگلیسی می‌گویند واکسن‌های کووید-۱۹ که تاکنون ساخته شده‌اند، ممکن است روی نوع آفریقایی این ویروس تاثیر نداشته باشند، چرا که پروتئین سنبله تغییر یافته ویروس کرونا ممکن است آن را "کمتر مستعد پذیرش واکسن کند.
در حالیکه نخستین آزمایش واکسن نوع جدید ویروس کرونا (کووید ـ ۱۹) در قاره آفریقا پیش از آغاز سال جدید میلادی در جمهوری آفریقای جنوبی آزمایش شد، "مت هانکوک" وزیر بهداشت انگلیس درباره تشخیص گونه جدید ویروس کرونا در آفریقای جنوبی بسیار ابراز نگرانی کرده است.

در حال حاضر، بیشترین تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در قاره آفریقا حدود صد هزار نفر در جمهوری آفریقای جنوبی ثبت شده است. بر اساس گزارش اولیه رویترز، این احتمال وجود دارد که واکسن‌های کووید-۱۹ که هنوز در انگلیس تحت آزمایش قرار دارند، بر روی نوع جدید ویروس کرونا که از آفریقای جنوبی منتشر شده است، کار نکنند.

هم آفریقای جنوبی و هم انگلیس در ماه گذشته انواع جدید ویروس کرونا با قابلیت انتقال بیشتر را کشف کرده‌اند که موج‌های جدیدی را در موارد ابتلا به این بیماری ایجاد کرده است. ویروس کرونای انگلیسی هم امروز (سه شنبه) در ایران تایید شد.

"سایمون کلارک" دانشیار میکروب شناسی سلولی در دانشگاه "ردینگ" شباهت‌های این دو نوع جدید را تأیید کرده است، اما تأکید کرده که سوشه کشف شده در آفریقای جنوبی دارای چندین جهش بیشتر است که نگران کننده است، چرا که جهش‌های بیشتر می‌توانند به ویروس کرونا کمک کنند تا از محافظت سیستم ایمنی فرار کند.

"کلارک" همچنین گفت: تغییرات گسترده یا جهش‌ها شامل یک قسمت اصلی از ویروس به نام پروتئین سنبله می‌شود که ویروس از آن برای آلوده کردن سلول‌های انسانی استفاده می‌کند و ممکن است از حساسیت ویروس نسبت به پاسخ ایمنی ناشی از تزریق واکسن‌ها بکاهد.

"یانگ" یک ویروس‌شناس و استاد دانشگاه زیست شناسی مولکولی "وارویک" نیز تأکید کرد که چگونه نوع آفریقای جنوبی دارای جهش‌های متعدد در سنبله ویروس است.

وی گفت: تجمع جهش‌های سنبله بیشتر در نوع آفریقای جنوبی بیشتر نگران‌کننده است و می‌تواند منجر به فرار از محافظت سیستم ایمنی بدن شود.

"اوغور شاهین" مدیرعامل شرکت "بیونتک" (BioNTech) به همراه پروفسور "جان بل" از دانشگاه آکسفورد می‌گویند که در حال آزمایش واکسن خود بر روی انواع ویروس کرونا هستند و تقریباً در عرض شش هفته می‌توان اصلاحات لازم را انجام داد.

سازمان بهداشت عمومی انگلیس می‌گوید: فعلا هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد واکسن‌های کووید-۱۹ از مردم در برابر انواع جهش یافته ویروس کرونا محافظت نمی‌کنند.

به هر حال، در حالی که ثروتمندترین کشور‌های جهان واکسیناسیون عمومی جمعیت خود را برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا که تاکنون ۱.۸ میلیون قربانی و یک اقتصاد نابسامان جهانی به جا گذاشته است، آغاز کرده‌اند. اما اثر بخشی واکسن کووید-۱۹ در برابر گونه آفریقایی مورد بحث است.

تاکنون ۶۰ داوطلب به منظور آزمایش واکسن‌ها در مقابل انواع جهش یافته کروناویروس در حال آزمایش هستند و همگی یکی از واکسن‌های آکسفورد، فایزر، مدرنا، سینوفارم چین و اسپوتنیک وی روسیه را تزریق کرده‌اند.

دانشمندان می‌گویند هر دو نوع جدید انگلیسی و آفریقایی کرونا با بار ویروسی بیشتری همراه هستند که به معنای غلظت بیشتر ذرات ویروس در بدن بیماران آلوده است، علاوه بر این که احتمال افزایش سرعت انتقال نیز وجود دارد.

پروفسور "بل" که به کارگروه واکسن دولت انگلیس مشاوره می‌دهد، می‌گوید که فکر می‌کند واکسن‌ها می‌توانند بر روی ویروس کرونای انگلیسی به خوبی کار کنند، اما بر وجود یک علامت سوال بزرگ در مورد اینکه آیا آن‌ها در برابر کرونای آفریقایی هم موثر هستند یا نه، تأکید کرد.

"اوغور شاهین" در مصاحبه با روزنامه آلمانی "اشپیگل" گفت که واکسن آن‌ها که از RNA پیام‌رسان برای آگاهی سیستم ایمنی بدن انسان برای مقابله با ویروس کرونا استفاده می‌کند، باید از حفاظت کافی در برابر ویروس کرونای انگلیسی نیز برخوردار باشد.

وی گفت: ما در حال آزمایش هستیم که آیا واکسن ما می‌تواند روی این نوع هم عمل کند یا خیر و به زودی اطلاعات بیشتری خواهیم گرفت.

سازمان جهانی بهداشت روز ۱۱ ماه مارس 2020 شیوع ویروس جدید کرونا را «همه‌گیر» اعلام کرد. کرونا ویروس در اواخر دسامبر سال گذشته میلادی در شهر ووهان چین شیوع پیدا کرد.
-۲°    ۵°