آخرین شبِ جشنواره عمار
تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
20:15 - يکشنبه 28 دی 1399
کد خبر : ۸۰۷۷۰۱
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵
در آخرین بخش از یازدهمین جشواره فیلم عمار، برگزیدگان مستندهای پایش و پالایش اجتماعی و حافظه ملی معرفی شدند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
 در بخش پایش و پالایش اجتماعی، فانوس این بخش به سیامک مختاری برای مستند قزل قیه تعلق گرفت و
فانوس بخش حافظه ملی نیز به محسن کریمیان برای استان چهاردهم رسید.

ویژ‌ه‌برنامه تلویزیونی اختتامیه یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار دیشب با پاسداشت سیدمحمود رضوی، تهیه کننه سینما و کلر ژوبرت، نویسنده مسلمان فرانسوی از شبکه افق به روی آنتن رفت.

در ابتدای این برنامه، کلیپ های قرائت قرآن محمد اصفهانی در ۱۲بهمن سال ۱۳۵۷ موقع ورود امام خمینی (ره) به ایران اسلامی در فرودگاه مهرآباد تهران و نیز یادبودی از سعید جباری و حامد جلالی، از فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی پخش شد و در ادامه، میز نقد این ویژه برنامه با حضور نادر طالب‌زاده و ایمان گودرزی، کارگردان مستند «هبوط» برگزار شد.

طالب‌زاده در ابتدی این برنامه در سخنانی خطاب به کارگردان مستند گفت: «هبوط» فیلم موثری در مورد ماجرای آمل در سال ۶۰ بود که مقدمه این فیلم با صحبت‌های آقای بهروز افخمی شروع می‌شود. کاری که در این مستند انجام دادید، حرکت بسیار خوبی و سنجیده‌ای بود.

ایمان گودرزی هم در سخنانی گفت: برای ساخت یک مستند در آرشیو دنبال برنامه‌ای بودم و به فیلم جالبی رسیدم که نسبت به بقیه فیلم‌های سال ۶۰ خاص‌تر بود و گویا پشت آن مطالب مهمی بود. بعد از مقداری تحقیق متوجه شدم که استاد افخمی این فیلم را ساخته بودند.

وی افزود: بعد از کمی تحقیق بخش‌های مختلف این فیلم را پیدا کردم. متوجه شدم که در ۶ بهمن سال ۱۳۶۰ اتفاق عجیبی در شهر آمل افتاده و اینگونه شد که تصمیم گرفتم آن اتفاق را امروز دوباره روایت کنم. در این مسیر بچه‌های آمل به ما کمک کردند تا افراد آن زمان را پیدا کنم.

طالب زاده نیز در تکمیل صحبت‌های خود گفت: مستند «هبوط» کالبد شکافی بسیار خوبی از انقلاب اسلامی ایران بود. زیرا وقتی این فیلم را می‌بینید گویی کل انقلاب را دیدید. کاری که این مستند کرد ۱۰۰ آدم مبلغ دین نمی‌توانستند انجام بدهند. این فیلمی بود که چند باره می‌توانستیم آن را ببینیم. در این واقعه تاریخی مردم فراوانی جان خود را به خطر انداختند تا شهر آمل را نشان بدهند. آقای افخمی در سال ۶۰ این ماجرا را ثبت کردند.

بهروز افخمی نیز در ارتباط تلفنی درباره حمله کمونیست‌های جدایی‌طلب به آمل گفت: ما در تلویزیون یک گروه سیاسی بودیم که در بخش داخلی آن جریان ترور‌های سال ۶۰ را در قالب برنامه‌ای به نام «بازی‌خورده‌ها» نشان می‌دادیم که هر هفته پخش می‌شد.

وی افزود: ما در این برنامه با خانواده‌هایی هم که قربانی ترور شده بودند، مصاحبه می‌کردیم. بعد از چند مدت تعطیلی این برنامه، شنیدیم که شهر آمل را گروه «سربداران» تسخیر کردند. آن‌ها با یک گروه ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفره مائوئیست بودند که شهر را گرفته بودند. روز دوم و سوم بود که به سمت آمل حرکت کردیم، سه روز طول کشید تا به شهر رسیدیم، چون برف سنگینی آمده بود و به سختی توانستیم خود را به شهر برسانیم.

افخمی ادامه داد: در سال ۶۰ من ۲۵ساله داشتم. ما ۶ نفر بودیم که ۲راننده بودیم که به سمت آمل رفتیم، کسی به ما نگفته بود که باید چه کار کنیم، اما وقتی فهمیدیم که قضیه آمل جدی است، خودمان تصمیم گرفتیم حرکت کنیم. موضوع آن‌قدر وسیع بود که طی دو هفته، مقدار زیادی فیلم گرفتیم دو هفته هم تدوین فیلم مستند طول کشید.

وی با اشاره به مستند «هبوط» خاطرنشان کرد: آقای ایمان گودرزی همت کرد و فیلم آن حادثه آمل را پیدا کرد. ما خودمان فرصت نکردیم که آن را به صورت نگاتیو تبدیل کنیم، خودم تعجب کردم که آقای گودرزی بعد از ۴۰ سال، توانستند آن فیلم را پیدا کردند.

ایمان گودرزی در ادامه این برنامه و گفتگو درباره بازخورد‌های اثرش گفت: نمی‌دانستم سامانه «عماریار» جشنواره اینگونه است که وقتی فیلم پخش می‌شود مردم می‌توانند پیامک بدهند. فردای پخش مستند، وقتی بیدار شدم پیامک‌های فراوانی دیدم که بسیاری از آن‌ها از سمت مازندران بود و بابت ساخت این مستند از من تشکر کرده بودند. البته خیلی دوست داشتم این مستند مورد توجه هیات داوران هم قرار بگیرد، اما امسال آثار بسیار خوب دیگری هم وجود دارد. البته وقتی متوجه شدم که استاد نادر طالب زاده درمورد مستندم مطالبی نوشتند، خیلی خوشحال شدم.

در بخش بعدی ویژه برنامه اختتامیه یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، با حضور فرزند شهید صیاد شیرازی در استودیوی برنامه و بیان خاطراتی از پدرش، پس از پخش مستندی درباره سیدمحمود رضوی، تهیه‌کننده آثاری مانند «سیانور»، «ماجرای نیمروز» ۱ و ۲ درباره ترور‌های دهه شصت و منافقین، با حضور فرزند شهید صیاد شیرازی، نادر طالب زاده، مسعود ده نمکی و جواد منصوری، مراسم پاسداشت و تجلیل سیدمحمود رضوی برگزار شد.

در مستندی که درباره سیدمحمود رضوی پخش شد، بهروز شعیبی، کارگردان فیلم سینمایی «سیانور» در سخنانی گفت: خوشحال هستم که در ۴۰ سالگی رضوی از او تقدیر می‌شود و امیدوارم سال‌های سال فیلم بسازد و از سینما فاصله نگیرد.

مسعود ده نمکی نیز در سخنانی اظهار داشت: فکر می‌کنم چنین برنامه‌ای، خلأ آن حس می‌شد. عمار محملی است هم برای کشف استعداد‌ها و هم تجلیل بزرگان. تجلیل جشنواره عمار از آقای رضوی، چنین کاری است. حوزه سیاست که آقای رضوی الان وارد آن شده است، به نظر من، لطمه به سینماست، ورودشان به سیاست، مغبون شدن سینماست، فکر می‌کنم باید تجدیدنظر کنند و به سینما برگردند، کار سینما مثل کتاب، ماندگار است، اما سیاست مانند روزنامه است.

طالب زاده هم در سخنانی درباره سیدمحمود رضوی بیان کرد: آقای رضوی یکی از تهیه کنندگان برجسته است و خودش اندازه یک کارگردان، سوژه‌یابی و تیم تولید قوی دارند این مسائل فهم استراتژیک می‌خواهد که ایشان دارند.

در ادامه، بعد از پخش کلیپی درباره مادر شهیدان خالقی پور، با اهدای چفیه شهید رسول خالقی پور، از سیدمحمود رضوی تجلیل به عمل آمد.

در این قسمت برنامه، مادر شهیدان خالقی‌پور نیز در ارتباطی تلفنی در سخنانی بیان کرد: مفتخرم که دهمین سالی است که با بچه‌های جشنواره عمار هستم و عوامل جشنواره، من را مادر خودشان می‌دانند. این چفیه‌ای که هدیه می‌دهم برای فرزندم رسول است که هر موقعی به جبهه و عملیات می‌رفت، این چفیه را می‌بست، بعد از شهادتش، پیکرش ۴۰ روز در زمین مانده بود، وقتی چفیه او را به من دادند. پر از خون بود، من آن را با اشک چشمانم شستم، لیاقت این چفیه، برای افراد خوب انقلابی است. آقای رضوی هم یکی از فرزندان لایق ماست. ان‌شاالله که این هدیه مبارکشان باشد. من فیلم ماجرای نیمروز ایشان را ده بار دیدم، بچه‌های من هم در این عملیات‌ها بودند، من در این فیلم دنبال بچه‌های خودم بودند، این قدر خوب بود که فکر می‌کردم واقعی است. کار‌هایی که در راه شهدا می‌سازند، شهدا هم به آنهل کمک می‌کنند و هم در آخرت، دستشان را می‌گیرد.

رضوی در سخنانی پس از دریافت این هدیه عنوان کرد: تشکر می‌کنم از مادر شهیدان خالقی پور. افتخار می‌کنم مرا هم فرزند خودشان می‌دانند. سال‌ها دغدغه ذهنی من بود که وقتی می‌میریم چه چیزی در دست خواهیم داشت که در آخرت عرضه کنیم، حالا حداقل می‌دانم که چنین چفیه‌ای را می‌توانم بگویم دارم.

فرزند شهید صیاد شیرازی نیز فانوس و لوح افتخار جشنواره مردمی فیلم عمار را با امضای مادر شهیدان خالقی پور به سیدمحمود رضوی اهدا کرد.

منصوری در سخنانی پس از تجلیل از سیدمحمود رضوی گفت: من از سال ۱۳۵۰ با منافقین در حال جنگم، دو بار توسط آن‌ها ترور شدم و ۱۳ گلوله خوردم. روزی که اعلام شد من به عنوان فرمانده سپاه انتخاب شدم، روزنامه مجاهد منافقین خط و نشان کشید که مرا می‌کشد. این‌ها با توجه به حمایت‌های خارجی و شرایط داخلی، تصورشان این بود که قطعا پیروز می‌شوند، اما شهادت‌هایی که در سال ۶۰ اتفاق افتاد، مسیر کار را عوض کرد و امروز می‌بییند که جز بی‌آبرویی چیزی برای آن‌ها باقی نمانده است.

وی در بخشی از سخنانش با اشاره به خاطره‌ای از دیدار با امام خمینی گفت در مرداد ۱۳۵۸ ما شرایط بسیار سختی دااشتیم، در ۵ جبهه داشتیم می‌جنگدیم، سپاه تازه شکل گرفته بود. خدمت امام رفتیم، به ایشان گفتیم که خیلی کار سنگین شده، دولت همکاری نمی‌کند و اظهار ناراحتی کردند، امام به ما گفتند شما مطمئن باشید که این انقلاب می‌ماند و آن‌هایی که علیه این انقلاب کار می‌کردند به نتیجه نمی‌رسند و ما پرچم این انقلاب را به حضرت، ولی عصر (عج) می‌رسانیم.

در بخش بعدی این ویژه برنامه، برگزیدگان بخش مسابقه مستند «حافظه ملی» و «پایش و پالایش ملی» معرفی و تقدیر شدند. محمدصادق شهبازی که به نمایندگی از هیئت داوران «پایش و پالایش ملی» در استودیوی برنامه حاضر شده بود، در سخنانی گفت: خوشحالم که جشنواره عمار به دوره یازدهم خود رسیده است، آثار این بخش جشنواره، نشان می‌دهد که می‌شود شرایط کشور و مسیر انقلاب اسلامی را روز به روز بهتر کرد، مسائل کشور را اصلاح کرد و به پیش ببریم.

وی ادامه داد: این مستندسازان و برخی از این آثار، کار‌هایی هستند که توانستند یک چیز‌هایی را در کشور تغییر دهند، امسال در عمار، مستندی داریم که توانسته یکی از بزرگ‌ترین خصوصی‌سازی‌های اشتباه درباره کارخانه ماشین سازی تبریز را باطل کند. این مستندساز‌ها می‌خواهند جلوی نق‌زن‎‌ها بگویند که امکان اصلاح و بهبود کشور وجود دارد.

در ادامه این ویژه برنامه برگزیدگان جشنواره در دو بخش مستند «حافظه ملی» و «پایش و پالایش ملی» تقدیر شدند. هیات داوران بخش «مستند حافظه ملی (تاریخ سیاسی)» شامل جواد منصوری، مسعود رضایی، جلال غفاری، محمدرضا کائینی و محمدصادق کوشکی ضمن تقدیر از اثر «کمیته» به کارگردانی «عبدالحسین بدرلو» و اثر «۱۹۱۹- نوزده نوزده» به کارگردانی «مهدی صلواتچی»، لوح افتخار این بخش را به اثر «در لباس سربازی» به کارگردانی «مهدی نقویان» به علت «به علت تبیین مدیریت و فرماندهی برجسته و بسیار تاثیرگذار در ارتباط با دفاع مقدس» و اثر «سرو قامت» به کارگردانی «سعید قنبرزاده محبوب» به علت «معرفی روحانی مجاهد، مردمی و شجاع که همزمان توسط ضدانقلاب ترور شخصیت می‌شد» اهدا کردند.

همچنین فانوس این بخش به اثر «استان چهاردهم» به کارگردانی «محسن کریمیان» به علت «اهمیت موضوع، تدوین مناسب، مستند افشاگرانه علیه پهلوی» اهدا شد.

هیات داوران بخش «مستند پایش و پالایش اجتماعی» متشکل از حسن عباسی، محمدصادق شهبازی، ضمن تقدیر از اثر «سقف‌های معلق» به کارگردانی «محمد نجفی» و اثر «مهاجران» به کارگردانی «سهیلا پورمحمدی»، لوح افتخار این بخش را به اثر «متری شیش و نیم» به کارگردانی «داوود مبصر» به علت «اثر گذار بودن مستند بعد از اکران در مساله دشت مغان و ورود ریاست قوه قضائیه از ابعادقضایی و حقوقی» و اثر «نفس خوار» به کارگردانی مشترک «محمد محمدی سرشت و علی سلمانی» به علت «مبارزه امیدوارانه و ورود جوانان انقلابی به عرصه مقابله با تخریب محیط زیست» اهدا کردند.

همچنین فانوس این بخش به اثر «قزل قیه» به کارگردانی «سیامک مختاری» به علت «به خاطر خط شکنی و توجه به نقض قانون اساسی و مساله انفال و یک طرفه نبودن مستند در پرداخت سوژه» تعلق گرفت.

حشتمی که به نمایندگی از مهدی نقویان کارگردان مستند «در لباس سربازی» حاضر شده بود، بعد از دریافت جایزه جشنواره، پیام «مهدی نقویان» را قرائت کرد.

نقویان در بخشی از پیام خود به جشنواره عمار گفته بود: کمتر فیلمساز و مستندسازی است که دغدغه انقلاب اسلامی را داشته باشد و خود را مدیون جشنواره عمار نداند، من هم چنین هستم. بسیار تأسف می‌خورم که نتوانستم امشب در جشنواره حاضر باشم. جایزه جشنواره عمار را به یاد عمار راستین انقلاب، به خانواده مرحوم آیت‌الله مصباح نقدیم می‌کنم.

کریمیان، کارگردان مستند «استان چهاردهم» نیز در سخنانی عنوان کرد: مستندسازی تاریخی، مثل ورود به یک هزارتوی پیچیده است که پر از دالان‌های تاریکی است که نمی‌دانیم در آخر چه در پیش ما وجود دارد. اما بسیاری از وقت‌ها مواجه می‌شویم با برخی از مراکز و سازمان‌هایی که در دادن آرشیو اسناد همکاری نمی‌کنند، کار مستند تاریخی براساس همین اسناد و منابع است. تاریخ پر از تکرار است، من می‌خواهم بگویم که با روایت تاریخ، از تکرار اشتباهات جلوگیری کنیم.

سیامک مختاری، کارگردان مستند «قزل قیه» نیز بعد از دریافت فانوس جشنواره در سخنانی گفت: من می‌خواستم تشکر ویژه از مردم سریش آباد کردستان داشته باشم که در طول این همه سال، علی‌رغم این مسائل و اتفاقاتی که برایشان افتاده، تحمل کردند، لیاقت آن‌ها بیشتر از وضعیت فعلی است.

بخش بعدی ویژه برنامه اختتامیه یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، به پاسداشت خانم کلر ژوبرت، نویسنده فرانسوی مقیم ایران اختصاص داشت که کلیپ آن پخش شد. در این کلیپ که در مسجد جوادالائمه تهران ضبط شده بود که مرحوم امیرحسین فردی پایه‌گذار ادبیات داستانی کودک در آن بود، برگزار شده بود، با حضور مادر شهیدان خالقی پور و مادر شهید فلاح پور، «دستکش ننه عصمت»، جایزه ویژه جشنواره به خانم «کلر ژوبرت»، نویسنده ادبیات کودکان اهدا شد. به دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، این پاسداشت، خارج از استودیوی ویژه برنامه جشنواره عمار برگزار شده بود.

بنابر این گزارش، بخش بعدی این برنامه، به معرفی بخش سوژه جشنواره عمار با عنوان «قصه ما» به نشانی gheseyemaa.ir اختصاص داشت. در این بخش، کلیپی از بی‌بی فاطمه حقیرالسادات، بانوی دانشمند و مخترع به عنوان یکی از سوژه‌های موفق سایت «قصه ما» پخش شد.

در بخش پایانی این ویژه برنامه، کلیپی از «عبدالسلام قحوم»، مسئول گروه سرود انصارالله یمن و سرود این گروه برای شهادت حاج قاسم پخش شد. این سرود با همکاری گروه‌های لبنانی، یمنی و سوری در کمتر از ۱۲ساعت از شهادت حاج قاسم تولید و پخش شده بود.
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۲°    ۱۱°