به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، به نقل از ایرنا، محسن هاشمی روز یکشنبه در حاشیه نشست شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران اعلام کرد: رقم ۵۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده برای بودجه سال ۱۴۰۰ پایتخت، قابل تحقق است.
وی یادآورشد: بخشی از رقم بودجه با فروش امکانات و املاکی که شهرداری دارد محقق شود.
هاشمی با اشاره به حضور شهرداری در نشست امروز شورای شهر و ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۰، افزود: شهردار توضیحات کاملی داد و بر اساس مصوبه وزارت کشور برای شفاف سازی بودجه، بنا شده است همه تبصرهها عدد و رقم و بار مالی مشخصی داشته باشند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: به همین سبب به نظر میرسد بودجه متورم است و نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان محسوب میشود که البته نزدیک به ۱۲ هزار میلیارد تومان از آن مربوط به همان تبصره هاست.
وی اظهارداشت: بودجه ۱۴۰۰ شهرداری در واقع نزدیک به ۳۸ هزار میلیارد تومان است که نسبت به بودجه سال جاری بین ۲۰ تا ۲۵ درصد رشد داشته که عددی منطبق با میزان تورم محسوب میشود.
هاشمی خاطرنشان کرد: همانطور که در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی میزان افزایش حقوق کارمندان ۲۵ درصد مصوب شد، بودجه اعلامی سال آتی شهرداری تهران نیز بر اساس میزان تورم موجود، افزایش یافته و در نتیجه این بودجه انقباضی قلمداد میشود.
وی ادامه داد: فرض بر این بوده که بر اساس وضعیت کرونایی، درآمدهای امسال محقق نشود لذا به نظر این بودجه منطقی و عاقلانه است و امیدواریم تا اواخر بهمن ماه بودجه بررسی شده و به فرمانداری فرستانده شود. فرمانداری نیز پاسخ را سریعتر به شورا بدهد که شورای شهر بتواند تا ۱۵ اسفند بودجه را به تصویب برساند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص ملاقات با وزیر اطلاعات در مورد دستگیری ۲ نفر از شهرداران مناطق اعلام کرد: وقتی با وزیر اطلاعات صحبت میکنند توضیح نمیدهند، باید از شهردار پرسید و این مسائل جاری است که خود شهردار تهران توضیح میدهد.
وی در پاسخ سوال خبرنگاران در خصوص میزان بودجه ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی طرح شده برای حمل و نقل عمومی تهران اضافه کرد: به طور معمول تخصیص بودجه مترو و اتوبوس و حمل و نقل عمومی در شهر تهران دوگانه است و باید ۵۰ درصد در مورد مترو و ۸۲.۵ درصد در خصوص اتوبوسرانی را دولت بپردازد.
هاشمی بیان کرد: در کشورمان، متخصص، نیرو، کارخانه و صنعت کم نداریم و تنها مشکل اجرا نشدن مصوبات دولت و ناهماهنگی بین بخشهای مختلف دولتی است که در مورد حمل و نقل عمومی اولویتی در نظر نمیگیرند و وقتی بحث حمل و نقل عمومی میشود آن را در اولویت نهایی قرار میدهند و این نگرانی برای تهران و همه کلانشهرها وجود دارد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: این ایده و دید نسبت به حمل و نقل عمومی به خصوص در مورد کلانشهرها که با مشکل آلودگی هوا مواجه هستند باید تغییر کند و تا این نگاه تغییر نکند، مشکل ادامه دارد.
وی افزود: این مشکل از ابتدای دولت بوده، شاید هم قبل از انقلاب هم بوده و سن من اجازه نمیدهد که آن دوران را به خاطر بیاورم، اما همیشه در حمل و نقل عمومی تهران دچار یک استضعاف مالی بوده ایم و در این دوره در عمل بیشتر شده است.
هاشمی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص میران تغییرات احتمالی برای بودجه سال آتی شهرداری تهران یادآورشد: در بودجه تلاش این است که ساختار بودجه به هم ریخته نشود چرا که بر اساس تفکری نوشته شده که اگر به آن دست بخورد ممکن است آن تفکر بهم بخورد، ۲۰ تا ۲۵ درصد تغییر در ساختار بودجه طبیعی است و در همه دنیا نیز این اتفاق میافتد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهارداشت: در خصوص بودجه حمل و نقل عمومی، ما هنوز هم نگاهمان به مجلس و دولت است و از مجلس هم تقاضا کرده ام که متون قانونی مربوط به بودجه را به گونهای بنویسند که دولت نتواند از آن تخلف کند.
وی تصریح کرد: اگر قوانین به گونهای نوشته شوند که به دولت اجازه دهد در صورت کافی نبودن بودجه، اعتبار پروژهها را پرداخت نکند، این قانون است که به دولت چنین اجازهای را داده است.
هاشمی تاکید کرد: پیش از این نیز گفته ام که سه ارگان مجلس، دولت و خود شهرداری هستند که باید دست به دست هم بدهند و حمل و نقل عمومی را درست کنند و اگر خود شهرداری نیز پیگیری و سماجت لازم را برای اجرای این قوانین نداشته باشد، آن هم میتواند مشکل ساز شود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سوال که چندی قبل اعضای شورای شهر از شهردار گلایه داشتند و منجر به طرح بحث استیضاح و تشکیل جلسهای شد، جزئیات آن جلسه چه بود؟ گفت: ما آن را به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع دادیم و آنها هم رفتند و بدون شک آن موضوع حل شده است.