۴۰ میلیارد تومان فروش کتاب در نمایشگاه مجازی
تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
16:46 - جمعه 08 اسفند 1399
کد خبر : ۸۰۹۰۷۳
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۳
رئیس نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: ساده‌ترین کار این بود که پول کلانی به یک شرکت بیرونی بدهیم تا سایت را برنامه‌نویسی کند؛ اما فروش ۴۰ میلیاردی نشان داد راه را درست طی کردیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 به نقل از ایرنا دهقانکار، رئیس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، با سپاسگزاری از استقبال مردم و همراهی ناشران، گفت: برای اختلالات دو روز اول از همه مخاطبان نمایشگاه عذرخواهی می‌کنیم. اکنون همه کار‌ها روی روال افتاده است و ناشران پس از کمی استفاده از سامانه به سیستم عادت کرده و مردم هم به‌خوبی با آن آشنا شدند.

دهقانکار در توضیح اینکه با وجود همه پیش‌بینی‌ها چرا سایت دو روز از دسترس خارج شده بود، بیان کرد: در کار‌های اجرایی هرچقدر از قبل تمهیدات اندیشیده شود باز هم در عمل ممکن است اتفاق دیگری بیفتد. کاری در سطح نمایشگاه مجازی کتاب تهران، در واقع یک ابر پروژه چه در حوزه فناوری و زیرساخت و هم در بحث مجازی و حتی کار‌های غیرمجازی و بحث لجستیک پشتیبانی مالی اداری و حتی پشتیبانی است.

وی در ادامه افزود: کار ما با پایان نمایشگاه، تازه آغاز خواهد شد و پس از انجام خرید توسط مردم و ارسال آن توسط پست بخش مهمی از کار ما در مرحله پشتیبانی است.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران ادامه داد: این حجم از استقبال را پیش بینی نمی‌کردیم اما تا کنون (روز پنجم نمایشگاه) نزدیک به ۷۰۰ میلیون درخواست در سامانه ثبت شده که پاسخ درست را در یک یا کمتر از یک ثانیه گرفته است.

ویژگی‌های متمایز سامانه نمایشگاه

دهقانکار اضافه کرد: ویژگی مهم  و متمایزکننده سایت نمایشگاه نسبت به دیگر سامانه‌های کشور این است که خدماتی که این سایت به مخاطب می‌دهد، بسیار متفاوت و گسترده است. سایت‌های فروش بزرگی را در کشور و در دنیا می‌شناسیم اما هیچ کدام از آن‌ها به سامانه ثبت احوال نیازی ندارد و هیچ کدام بن خرید روی آن سوار نیست، سامانه‌ای به طور مستقیم به سایت پست متصل نیست، هیچ سایت فروشی به بانک اطلاعاتی یک نهاد دولتی مثل خانه کتاب دسترسی نداشته است.

وی با اشاره به دسترسی مخاطبان، به اطلاعات ثبت شده در پایگاه اطلاعاتی خانه کتاب، گفت: در این نمایشگاه بیش از ۳۵۰ هزار رکورد را در دسترس مخاطب گذاشتیم و هر جست‌وجو در میان این حجم از اطلاعات به دست مخاطب می‌رسد. در هر مرحله نیز کار پیچیده‌تر می‌شود وقتی بخواهید کتابی را تهیه کنید، اگر بن خرید هم داشته باشید در هر مرحله پیچیدگی کار سایت بهتر خود را نشان می‌دهد، آن هم وقتی که در یک لحظه ۵۰ هزار درخواست روی سیستم ثبت می‌شود.

دهقانکار ادامه داد: این موارد را در نظر بگیریم و این نکته که همه امکانات در یک برنامه شش روز است؛ نه یک برنامه بلندمدت برای یک سال یا بیشتر. خیلی از سایت‌های فروش آنلاین زمان اوج مراجعه ندارند، شاید مثل شب‌های عید یا شب یلدا یا در زمان تخفیف‌های مشخصی سایت‌شان شلوغ شود، اما اینکه یک جمعیت میلیونی در بازه زمانی ۶ روزه که شده ۱۰روزه، وارد سایت شود، جای دیگری وجود ندارد و این حجم از خدمات را دریافت کنند.

هزینه سایت نمایشگاه مجازی، تنها ۲۰۰ میلیون تومان

رئیس نمایشگاه مجازی کتاب تهران به هزینه‌های ساخت سایت اشاره کرد و گفت: سایت‌های دیگر که خدمات فروش ارائه می‌دهند، سالانه چند صد میلیارد تومان هزینه راه‌اندازی یا حفظ سایت دارند و حتی چند ده میلیارد هزینه نگهداری ماهانه آن‌هاست. افتخار می‌کنیم که در خانه کتاب و ادبیات ایران همه این خدمات را با مبلغ حدود ۲۰۰ میلیون تومان به مردم ارائه کرده‌ایم.

دهقانکار با بیان این که دانش و فناوری نمایشگاه کتاب مجازی در کشور و در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران بومی شد، اظهار داشت: یکی از وظایف و رسالت‌های خانه کتاب برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی در ایران و جهان است. ساده‌ترین کار برای ما این بود که پول کلانی به یک شرکت بیرونی بدهیم که سایت را برنامه نویسی کند و پشتیبانی و راه اندازی آن را به عهده بگیرد؛ اما حتی اگر پول آن را هم داشتیم این کار را نمی‌کردیم، حجم فروش اینترنتی نمایشگاه امروز نشان داد راه را به درستی طی کردیم و اکنون ۴۰ میلیارد تومان را نیز رد کرده ایم.

وی در توضیح این که چرا برخی ناشران بزرگ در نمایشگاه حاضر نیستند، گفت: برخی ناشران بزرگ در نمایشگاه هستند و برخی نیستند. ما نمی‌توانیم اجبار کنیم چه کسی در نمایشگاه حاضر باشد یا نباشد، ناشر هم، چون تجربه اول بوده، نمی‌دانسته با چه چیز روبرو می‌شود و حق داشته که این ریسک را نپذیرد. امیدواریم باقی ناشران نیز در دوره‌های بعدی حضور داشته باشند.

دهقانکار با تاکید بر این که در نمایشگاه فیزیکی هم برخی ناشران شرکت نمی‌کردند، افزود: ما از کسانی که در نمایشگاه شرکت کردند سپاسگزاری و به آن‌ها که در نمایشگاه حضور نداشتند حق می‌دهیم، این نمایشگاه مجازی تجربه اول ما و یک ضیافت فرهنگی بوده که همه در آن دعوت شدند، یک عده دعوت را پذیرفتند و برخی ممکن است معذوراتی داشته باشند.

وی با بیان اینکه نمایشگاه یک گردهمایی بزرگ فرهنگی است،گفت: اکنون در نمایشگاه مجازی کتاب تهران ناشرانی حضور دارند که در ۳۲ دوره نمایشگاه فیزیکی تهران شرکت نکردند. این امکان را فضای مجازی به ما داده است در بخش بین‌الملل ما از اندونزی مهمان داریم.

رییس نمایشگاه مجازی کتاب تهران، با اشاره به وضعیت همه گیری کرونا ادامه داد: اگر منتظر نمایشگاه فیزیکی می‌ماندیم، ممکن بود تا سال‌ها امکان برگزاری آن وجود نداشته باشد. در نمایشگاه مجازی، ناشران در حال فروش حق انتشار یا کپی رایت کتاب‌ها هستند. قرارداد‌های چاپ و انتشار می‌بندند و همتایان خود را در کشور‌های مختلف پیدا می‌کنند این باعث اتفاقات مبارکی در صنعت نشر ما می‌شود.

دلیل تمدید نمایشگاه، استقبال مردم است

وی در توضیح این که چرا نمایشگاه امسال بین‌المللی نیست، اما ناشران خارجی در آن حضور دارند، گفت: ما قصد حمایت از ناشر داخلی را داشتیم، در طرح‌های فصلی از کتاب فروشان حمایت کردیم، معاونت فرهنگی و نهاد‌های دیگر تسهیلاتی را برای حوزه نشر در نظر گرفتند و نمایشگاه مجازی قرار است کامل کننده این برنامه باشد. ناشران خارجی کنار ما هستند، اما فرصتی برای فراخوان بین‌المللی نداشتیم.

دهقان کار درباره تمدید نمایشگاه مجازی کتاب و ارتباط آن با اختلالات روز‌های نخست گفت: یکی از دلایل تمدید اختلال بود؛ اما دلیل اصلی و مهم‌تر استقبال مردم و مخاطبان از این رویداد فرهنگی است. اگر سامان هیچ اختلالی نداشت، اما مردم هم استقبال نمی‌کردند ما دلیلی برای تمدید نمایشگاه نداشتیم.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، در توضیح اینکه چرا برخی دوره‌های چندجلدی تنها یک جلد از آن در نمایشگاه وجود دارد، شرح داد: پیش از آغاز نمایشگاه ما بیش از ۲ هفته با ناشران جلسه داشتیم و بحث کردیم و درباره کتاب‌هایی که مجلد هستند، صحبت کرده بودیم. دو حالت وجود داشت بعضی کتاب‌ها دوره هستند که باید دوره کامل خریده شود؛ برخی کتاب‌ها نیز به صورت تک به تک ارائه شده‌اند، چون هر عنوان آن یک کتاب مستقل می‌شود. ما اگر الزام کردیم که همه جلد‌ها با هم فروخته شود مخاطب را در مضیقه قرار داده بودیم، چون از لحاظ قیمت هم هزینه بالایی را رقم می‌زد و ممکن بود برخی تنها یک کتاب را بخواهند و اینگونه در حقشون جفا می‌شد به همین دلیل ما اجازه فروش تک جلدی هم دادیم.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر ناشران موجودی فعلی خود را اعلام کردند ممکن است کتابی جلد‌های دیگرش نباشد و چاپ آن به پایان رسیده باشد، ما در این زمینه دخالت چندانی نداشتیم نمایشگاه مجازی کتاب تنها یک زمینه است که ناشر می‌تواند انتخاب کند کتابی را دوره‌ای بفروشد یا تک جلدی آن را هم به مخاطب عرضه کند.

تا پایان نمایشگاه تخلفات مشخص نمی‌شود

دهقانکار در توضیح مشکلات فنی استفاده از بن کارت‌ها در هنگام خرید گفت: این موضوع بستگی به زمان و موقعیت سایت و خریدار دارد. ممکن است دانشجوی در زمانی وارد سایت می‌شود که پردازش بسیار بالایی صورت گرفته و ترافیک سرور وجود دارد ممکن است درگاه بانکی مشکل شده باشد همه چیز محتمل است، اما این موضوع باید موردی بررسی شود، چون مشکلات هر شخص با دیگری متفاوت بوده است.

وی گفت: ویژگی این بن‌ها در این است که دیگر تبادل پول نقد نداریم و این بن‌ها تنها به صورت اعتبار هستند، از این رو قابلیت نقد کردن ندارند و به صورت کد اعتباری به کد ملی اختصاص داده شده و دیگر بانک مجبور نیست برای اختصاص بن، چند میلیون تومان هزینه چاپ بن کارت را به عهده بگیرد. مشمولان یارانه اگر آن را استفاده کنند تا پایان نمایشگاه اعتبار دارد و اگر زمان آن بگذرد دیگر باقی نخواهد ماند.

دهقانکار با بیان اینکه نمایشگاه مجازی امکان تخلفات را از بین برده است، اضافه کرد: در نمایشگاه فیزیکی شاهد آن بودیم که ناشری که آثار آن چنانی نداشت، آثار پرفروش ناشران دیگر را می‌فروخت. نکته دیگر مسئله نقد کردن بن‌ها بود که آن نیز از بین رفته است. ممکن است تخلفاتی روی داده باشد، اما اکنون مشخص نمی‌شود تا بسته‌ها به دست مردم نرسد نمی‌توانیم درصد تخلفات را در نظر بگیریم.

تاکید می‌کنم نمایشگاه مجازی جایگزین نمایشگاه فیزیکی نیست، اما این نمایشگاه شرایطی را فراهم کرده که قابل چشم پوشی نخواهد بود و از این رو مکمل نمایشگاه فیزیکی خواهد شد. اکنون امکان برگزاری بسیاری از برنامه‌ها که تاکنون میسر نبوده است فراهم می‌شود و دست ما در اقدامات حمایتی بازتر است.

رییس نمایشگاه مجازی کتاب تهران در پایان یادآور شد: بعد از نمایشگاه کتاب پایش اطلاعات آن را آغاز خواهیم کرد که بتوانیم مجموعه‌ای از داده‌های درست در حوزه نشر و کتاب داشته باشیم.

 

برچسب ها: کتاب ، نمایشگاه ، مجازی ، فروش ، خرید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
-۱°    ۸°