شکاف هزینه و درآمد یکی از دلایل رد کلیات بودجه
تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
01:12 - چهارشنبه 01 ارديبهشت 1400
کد خبر : ۸۰۹۵۵۱
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۹
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس: شکاف هزینه و درآمد در بودجه ۱۴۰۰ به میزان بالایی رسیده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
مهدی طغیانی - سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامه تیتر گفت: همکاران ما بیش از 40 روز و در شیفت های کاری متعدد روی بودجه کار کردند و کلیات لایحه دولت را بررسی کردند و وارد جزئیات شدند. انتقادات به لایحه بودجه از ابتدا وجود داشت. برخی معتقد بودن می‌شود کلیات لایحه را تصویب کرد. برخی دیگر هم معتقد بودند که باید اصلاحات اساسی در بودجه انجام شود.
مهدی طغیانی گفت: در لایحه ارائه شده به مجلس هزینه‌ها بیشتر از درآمد‌ها در بودجه دیده شده است.
وی با بیان اینکه شکاف هزینه و درآمد نکته مهمی است که در بودجه ۱۴۰۰ به میزان بالایی رسیده است، گفت: در مجموع در بودجه ارائه شده حدود ۶۰ درصد افزایش هزینه داشتیم.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس: در بودجه ۳۰ درصد وابسته به نفت هستیم که می‌شد کمتر از این باشد.
مهدی طغیانی گفت: تعاملاتی با دولت برای رفع مشکلات داشتیم بخصوص آقای پورمحمدی تلاش بیشتری کردند. با تعامل بخشی از مشکلات بودجه حل شد، اما ایرادات اصلی رفع نشد.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: اگر لایحه بودجه رای می‌آورد مجلس وارد جزئیات می‌شد.
طغیانی گفت: ایراد اصلی صرفه جویی نشدن در بودجه است. دولت باید در ارائه بودجه شفاف باشد.
وی افزود: کاری که کمیسیون تلفیق خواهان انجام آن است روشن شدن درآمد‌ها و هزینه هاست. بخشی از اعداد که در بودجه است باید مشخص شود. به طور مثال حقوق هیئت علمی در وزارت بهداشت و وزارت علوم.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: اختلاف نظر کمیسیون تلفیق و برخی نمایندگان مسبوق به سابقه است.
طغیانی گفت: درباره ارز بحث از حالت کارشناسی خارج شده است. ارز چهار هزار و دویست تومانی رانت ایجاد می‌کند.
در ۵ یا ۶ موضوع اختلاف نظر جدی داشتیم
پورمحمدی، معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور هم گفت: سازمان برنامه و بودجه سال‌های گذشته سعی کرد بهترین بودجه‌ها را تصویب و به مجلس تقدیم کند، امسال هم بودجه را دقیق و منسجم تنظیم کرد.
وی افزود: مجلس لایحه بودجه را ابتدا در کمیسیون‌های مختلف بررسی کردند و بعد کمیسیون تلفیق به نمایندگی از مجلس کلیات لایحه را پذیرفت.
پورمحمدی یادآور شد: در بحث اختلاف نظر‌های جدی وجود داشت، اما بیش از ۷۰ درصد نظرات نماینده دولت مورد حمایت نمایندگان کمیسیون قرار گرفت، اما در ۵ یا ۶ موضوع اختلاف نظر جدی داشتیم.
وی افزود: امروز کمیسیون تلفیق نتیجه بررسی کارشناسی‌ها و نظرات خود را به صحن علنی آورد، اما صحن مصوبات کمیسیون تلفیق را نپذیرفت. البته آنچه رد شد، لایحه‌ای بود که در کمیسیون تلفیق تغییر کرده بود.
پورمحمدی گفت: مجلس می‌توانست این لایحه را به کمیسیون برگرداند، اما ترجیح داد که به خود دولت برگردد.
وی تصریح کرد: اولین موضوع مورد نقد مجلس کسری تراز عملیاتی دولت بود. از نظر مجلس رقم ۳۱۹ هزار میلیارد تومان زیاد است، اما حالا که کمیسیون تلفیق گزارشش را به صحن ارائه داد، این عدد ۴۸۱ هزار میلیارد تومان شد، یعنی کمیسیون تلفیق ۱۶۲ هزار میلیارد تومان این کسری را تعمیق بخشید.
پورمحمدی گفت: نکته دوم میزان وابستگی بودجه به نفت است که در لایحه ۱۹۹ هزار میلیارد تومان بود، اما آنچه در تلفیق بررسی شد، نه تنها کاهش پیدا نکرد بلکه ۱۶ هزار میلیارد تومان در نحوه محاسبه، ۱۷ هزار میلیارد تومان قیر، ۹۰ هزار میلیارد تومان تهاتر، ۵۷ هزار میلیارد تومان فرآورده نفتی و در نتیجه ۱۸۰ هزار میلیارد تومان میزان وابستگی بودجه به نفت بیشتر شد.
پورمحمدی افزود: نکته سوم، کاهش هزینه‌های جاری دولت بود که رقمش در لایحه ۸۴۶ هزار میلیارد تومان بود، اما حالا ۱۲۰۰ میلیارد تومان شد.
 
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۱۷°    ۳۲°