کشف ۴ سیاره به دور ستاره‌ای شبیه خورشید
20:44 - سه‌شنبه 12 اسفند 1399
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲
موسسه فناوری ماساچوست(MIT) به تازگی ۴ سیاره جدید کشف کرده‌است که به دور ستاره‌ای شبیه خورشید گردش می‌کنند.

محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) به تازگی، با رصد تلسکوپ "تس" (TESS)، ۴ سیاره جدید کشف کرده اند که به دور ستاره‌ای شبیه خورشید در گردش‌اند. این سیارات در فاصله ۲۰۰ سال نوری از زمین قرار دارند و جزئیات این کشف در مجله Astronomical منتشر شده است.

پیدا کردن این سیارات در منظومه‌های دور از زمین با کم سو شدن ستاره‌ها شناسایی می‌شوند و کم سو شدن ستاره‌ای در یک دوره زمانی، نشانه عبور یک سیاره در مدار آن ستاره‌است.

همین روش می‌تواند در مورد دوره چرخش سیاره، دوره‌زمانی مدار‌ها و همسایگان سیاره اطلاعاتی در اختیار منجمان قرار دهد.

روش‌های دیگر به‌دست آوردن اطلاعات در مورد سیارات یک منظومه، اندازه‌گیری تأثیرات گرانشی در منظومه خود است تا مشخص شود آن سیاره سنگی است یا گازی و یا سرد است یا گرم.

با تحلیل این داده‌ها مشخص شده‌است که از این چهار سیاره سه عدد آن گازی و یک سیاره شبیه به زمین است. این سیاره بسیار بزرگتر از زمین است.

این سیارات به ستاره خود بسیار نزدیک هستند و دوره چرخش آن‌ها بین ۴ تا ۱۹ روز است. همین موضوع باعث شده دمای سطح آن‌ها بین ۷۰۰ تا ۱۵۰۰ درجه فارنهایت باشد؛ بنابراین امکان وجود حیات در آن‌ها نیست.