کشف خورشید جوان ۱۲۰ میلیون ساله
19:55 - يکشنبه 10 اسفند 1399
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵
ستاره شناسان یک ستاره جوان ۱۲۰ میلیون ساله و مشابه خورشید کشف کرده اند که سه سیاره دور آن مدار می‌زنند.
ستاره شناسان با استفاده از ابزار TESS ناسا یک ستاره جوان به نام TOI ۴۵۱ رصد کرده‌اند که 3 سیاره با دمای بالا دور آن مدار می‌زنند.

این ستاره شباهت زیادی به خورشید دارد. البته خورشید ۴.۶ میلیارد ساله است، اما ستاره تازه کشف شده فقط ۱۲۰ میلیون سال عمر کرده است که مطالعه آن اطلاعات زیادی درباره چگونگی تشکیل منظومه شمسی در اختیار ما قرار می‌دهد.

براساس اطلاعات به دست آمده این ستاره حدود ۹۵ درصد حجم خورشید را دارد و ۱۲ درصد از آن کوچک‌تر است. در کنار این موارد، انرژی انتشاری TOI ۴۵۱ حدود دو سوم خورشید است.

الیزابت نیوتن محقق ارشد این پژوهش در بیانیه‌ای می‌نویسد: این منظومه اطلاعات زیادی در اختیار ستاره شناسان قرار می‌دهد.TOI ۴۵۱ فقط ۱۲۰ میلیون سال عمر کرده و ۴۰۰ سال نوری با زمین فاصله دارد، به همین دلیل می‌توان به طور دقیق منظومه جوان را رصد کرد. از سوی دیگر، چون ۳ سیاره در منظومه وجود دارد که اندازه آن‌ها ۲تا۴ برابر زمین است، آن‌ها نمونه‌های ایده آلی برای آزمایش نظریه‌ها درباره شیوه تکامل اتمسفر سیارات به حساب می‌آیند.

سیاره‌های این منظومه در مسافت کمی تا TOI ۴۵۱ قرار دارند، به طوری که فاصله هر ۳ آن‌ها تا ستاره، کمتر از عطارد تا خورشید است. به این ترتیب دمای آن‌ها بسیار بالا است و از ۲۲۰۰ تا ۸۴۰ درجه فارنهایت تخمین زده می‌شود.
برچسب ها: کشف ، خورشید ، ستاره ، جوان ، سیاره