حاجی میرزایی: یادگیری، هویت دادن به یک انسان است
تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
 -  شنبه 27 شهريور 1400
کد خبر : ۸۱۲۶۹۷
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱
وزیر آموزش و پرورش گفت: تلاش برای رسیدن به پیشرفت و توسعه یک دغدغه همگانی است
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
حاجی میرزایی افزود: برخی استان‌های کشور به دلیل اینکه از محرومیت مزمن رنج می‌برند باید برای رسیدن به این هدف تلاش مضاعفی نیز داشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش شامگاه دیروز یکشنبه، در شورای آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اظهارداشت: وظیفه دارم از همه عزیزانی که در کار توسعه تعلیم و تربیت این استان تلاش می‌کنند و همچنین خیران بزرگی که حمایت از این امر مهم را بر عهده گرفته اند مراتب قدرشناسی خود را اعلام کنم.

وی افزود: اساس نابرابری در قدرت، ثروت، منزلت و موقعیت از نابرابری در فرصت یادگیری ایجاد می‌شود و این نابرابری باید از بین جوامع از بین برود تا به سعادت و خوشبختی رسید.

وزیر آموزش و پرورش گفت: همه کشور‌ها توسعه یافته و در حال توسعه در تکاپوی ایجاد موقعیت بهتر هستند؛ برای رسیدن به موقعیت‌های بهتر شاخص‌های متنوعی مانند تولید ناخالص، میزان اشتغال، وضعیت راه‌ها و بزرگراه‌هارو کشاورزی وجود دارد که شاخص‌های معتبری برای نشان دادن اقدامات انجام شده برای کاستن محرومیت‌ها و رسیدن به موقعیت بهتر است.

وی ادامه داد: ضمن اینکه کاملا قبول دارم این شاخص‌ها تجلیات توسعه بوده و نمونه‌هایی از رشدیافتگی در یک جامعه است، معتقدم اگر به دنبال یک پیشرفت واقعی و پایدار هستیم باید در لایه پایین تری به مسائل فکر کنیم.

حاجی میرزایی عنوان کرد: یکی از شاخص‌های حکمرانی درست دیدن تجلیات و مهمتر از این‌ها دیدن جنبه‌هایی است که کمتر به چشم می‌آید، اما در عین حال تاثیرگذاری عمیق و اساسی دارد.

وی افزود: یک جامعه به میزان اینکه توجه بیشتری به لایه‌های پنهان دارد با استمرار توسعه و پیشرفت روبرو خواهد بود و هر چه از لایه‌های پنهان غافل شویم استمرار پیشرفت و توسعه کاهش خواهد یافت.

وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: برای رسیدن به همه شاخص‌های ذکر شده نیازمند نهاد‌های کارآمد هستیم؛ هم دانش بشری و هم دیدگاه‌های نظری و هم تجربیات انسانی حاکی از این که کارآمدی نهاد‌ها وابسته به کارآمدی جریان یادگیری جامعه است.

وی ادامه داد: هر چقدر جریان یادگیری کارآمدتر باشد، نهاد‌های کارآمدتری خواهیم داشت، هر چقدر نهاد‌های کارآمدتری داشته باشیم می‌توانیم توقع پیشرفت و توسعه بیشتر هم داشته باشیم و محرومیت‌ها را سریع‌تر رفع کنیم.

حاجی میرزایی تصریح کرد: خیلی از چیز‌هایی که در لایه اول وجود دارد با پول قابل دستیابی است، اما با پول قابل استمرار نیست؛ اما در لایه پایین اتفاقاتی می‌افتد که استمرار و پایداری ایجاد می‌کند به همین دلیل وقتی درباره محرومیت در سیستان و بلوچستان حرف می‌زنیم بیش از آنکه از نیاز به فضا‌های آموزشی گفته می‌شود که البته یک نیاز جدی به یادگیری نیاز داریم که یک نیاز اساسی است.

وی بیان داشت: اولین چیزی که باید از آن اطمینان پیدا کنیم این است که هیچ فردی در سیستان و بلوچستان نباشد که فرصت یادگیری در اختیارش نباشد هر فردی که بخواهد به دوره ابتدایی، متوسطه اول و دوم برود باید این امکان برایش فراهم شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: باید این را هدف‌گذاری کنیم و با قاطعیت بگوئیم که احدی از دانش‌آموزان این استان نیست که آمادگی داشته باشد و در سن تحصیل قرار داشته باشد، اما امکان تحصیل برای او فراهم نباشد.

وی تصریح کرد: دست یافتن به این هدف میسرتر است تا اینکه با افزایش۱۰ برابری مشارکت خیران و افزایش ۱۰ برابری تخصیص اعتبارات دولتی و بسیج همه ظرفیت‌های استان جوابگوی نیاز فعلی به فضای آموزشی باشیم.

حاجی میرزایی گفت: ضمن اینکه باید از همه ظرفیت‌ها برای رفع نیاز‌ها استفاده کنیم باید دغدغه خود را به سطح دیگری ببریم و اطمینان پیدا کنیم هیچ کسی وجود ندارد که در سن آموزش باشد، اما آموزش نبیند، حال این آموزش می‌تواند حتی در چادر، کپر و یا یک اتاق اجاره‌ای انجام شود.

وی با بیان اینکه اساس نابرابری در قدرت، ثروت، منزلت و موقعیت از نابرابری در فرصت یادگیری ایجاد می‌شود افزود: وقتی ما قادر نیستیم فرصت‌های یادگیری عادلانه توزیع شود قادر نخواهیم بود هیچ چیز دیگری را عادلانه توزیع کنیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: هر چیز از توزیع عادلانه آموختن و یادگیری حاصل می‌شود نمی‌توانیم تا چند سال دیگر منابع خود را جمع کنیم تا مدرسه بیشتری بسازیم پس تکلیف دانش‌آموزان فعلی چه می‌شود؟

وی تصریح کرد: بعد از این باید تلاش کنیم دانش آموزان به تجهیزات بهتری دسترسی داشته باشند و از فضای مناسب‌تر، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی استاندارد و خیلی چیز‌های دیگر که لازم است، بهره‌مند باشند.

حاجی میرزایی اظهارداشت: جامعه برای پیشرفت و برای جهش واقعی نیازمند یادگیری واقعی است؛ باید این فضا را ایجاد کنیم چرا که اگر این فضا محقق شود همه چیز به دنبال آن خواهد آمد.

وی افزود: یادگیری یعنی هویت دادن به یک انسان و روی پا قراردادن آن تا بتواند خلاق و سازنده باشد.

وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: ما به سیستان و بلوچستان آمدیم تا بنشینیم موضوعات را بررسی کنیم و از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم. ما این را دین خود به مردم این استان و همه مردم ایران می‌دانیم. اولویت ما پر کردن فاصله‌های این منطقه با کشور و ایجاد تعادل بهتر در کار است همانطور که در تخصیص نیروی انسانی به این استان سهمیه بیشتری داده شد تا به تعادل نزدیک شویم.

وی افزود: رویکرد مدارس شبانه‌روزی قطعا رویکرد مورد تاکید ما هست و هر چقدر که بتوانیم این کار را انجام می‌دهیم.

حاجی میرزایی خاطر نشان کرد: در زمینه تامین نیروی انسانی، دانشگاه فرهنگیان و هم برای توانمندسازی نیروی‌های انسانی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان تلاش خواهیم کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۱۹.۵۹°    ۲۵.۹۹°