سینما و ادبیات
تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
 -  سه‌شنبه 12 مرداد 1400
کد خبر : ۸۱۷۷۱۵
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۳
جابر قاسمعلی - فیلمنامه نویس گفت: سینما در کشور ما صنعتی نشده است چون در این سینما قبل از آنکه هنر داشته باشیم یک تکنیسین داریم و او می تواند به یک هنرمند تبدیل شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
جابر قاسمعلی - فیلمنامه نویس در برنامه شهر فرنگ با موضوع سینما و ادبیات گفت: تعداد فیلم‌های ساخته شده بر اساس داستان فاخر خیلی کم شده است.
وی با بیان اینکه تهیه کننده وصل کننده ادبیات و سینماست، گفت: اگر در ایران ادبیات و سینما ترکیب خوبی نیافته و این انسجام اتفاق نیافتاده به دلیل صنعتی نشدن سینمای ایران است.
ساحت سینما و ادبیات جداست
وی افزود: قبل از اینکه هنرمند و تکنسین داشته باشیم باید مرز بین هنر و تکنیک جدا باشد.
جابر قاسمعلی با بیان اینکه فیلمنامه نویس داستان پرداز نیست، گفت: داستان در خلوت و شخصی است و فیلمنامه در جلوت است و شخصی نیست.

این فیلمنامه نویس افزود: ناخدا خورشید و قصه‌های مجید دور از داستان صنعتی ساخته می‌شود و به همین دلیل پاتوق فرهنگی دارد.
جابر قاسمعلی گفت: خیلی از فیلم سازان به دلایل مالی به حوزه فرهنگی ورود نمی‌کند.
وی افزود: تهیه کننده نفتی در چارچوب شناخت دقیق کارگردانی و نویسندگی حرکت نمی‌کند.
جابر قاسمعلی گفت: محمود دولت آبادی و سیمین دانشور نویسندگانی هستند که داستان تعریف می‌کنند و این به راحتی به فیلم تبدیل می‌شود.

فیلم‌ها بیشتر تجاری هستند تا فاخر/ سینما آبشخور عامی دارد
شاهین شجری کهن - منتقد سینما در برنامه شهر فرنگ شبکه خبر گفت: ساختار درستی میان نویسنده و ساختار فیلم حاکم نیست.
وی افزود: ساختار‌های تولید به سمتی هدایت شده اند که خیلی ادبیات جدی مطرح نباشد.
شاهین شجری کهن گفت: رمان شاخص هزینه زیادی ندارد، اما فیلم‌ها به سمت سرگرم کننده صرف رفته اند و بیشتر تجاری هستند تا فاخر.
این منتقد سینما افزود: ناخدا خورشید ساختار داستانی فاخر دارد و در حال حاضر همچین آثاری را نمی‌بینیم.
شجری کهن گفت: مانعی وجود دارد که بالاتر از تهیه کننده قرار گرفته است.
 
 
 
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
°    °