نمایندگان از سخنان وزیر راه قانع شدند
تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
 -  پنجشنبه 03 تير 1400
کد خبر : ۸۱۸۰۰۱
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای دومین بار امروز از سخنان وزیر راه و شهرسازی قانع شدند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
در دومین سوال از وزیر راه و شهرسازی آقای الله وردی دهقان نماینده ورزقان از اقای اسلامی درباره علت اجرای تبعیض آمیز طرح زیرساختی، علت تغییر مسیر بزرگراه از مرکز شهر ورزقان و عملکرد نامطلوب مدیران وزارت راه و شهرسازی سوال کرد که در پایان پس از رای گیری با ۱۲۹ رای موافق، ۵۴ رای مخالف و ۷ رای ممتنع نمایندگان مجلس از سخنان آقای اسلامی قانع شدند.
 
وزیر راه: کمربندی پاکدشت دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
 
وزیر راه و شهرسازی گفت: کمربندی پاکدشت در دولت دهم به تصویب رسیده و طبق برآورد سال ۹۸ به دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اما فاقد ردیف بودجه‌ای برخوردار است.
 
محمد اسلامی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک به هیأت رئیسه جدید در پاسخ به سوال فرهاد بشیری نماینده مردم پاکدشت پیرامون پروژه کمربندی این منطقه افزود: کمربندی پاکدشت پروژه‌ای است که در سفر استانی دولت دهم به تصویب رسیده و با توجه به فرآیندی که طی شده فاقد ردیف بودجه بوده و به طور طبیعی از یک ردیف برخوردار متناسب با حجم مورد نیاز بهره‌مند نبوده است.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: طی سال‌های گذشته موضوع حائز اهمیت در ارتباط با کمربندی پاکدشت، آزادسازی و تملک اراضی بوده که به دلیل عدم تأمین اعتبار محقق نشده، اما از زمانی که مسئولیت در وزارت راه و شهرسازی را پذیرفتم سعی کردم با ساز و کار‌های مشخص این پروژه را تعیین تکلیف کنم تا از شرایط توقف خارج و تکمیل شود و اقدامات زیادی به لحاظ تأمین اعتبار انجام گرفته و در نهایت تصمیم گرفتیم تا از ظرفیت بند (۶) تبصره (۱۹) برای جذب سرمایه‌گذاران خصوصی استفاده کنیم.

وی یادآور شد: برای استفاده از این فرصت قانونی و تأمین اعتبار مذاکرات مفصلی با مسئولان بنیاد مستضعفان، قرارگاه خاتم و وزارت دفاع داشتیم تا از همه ظرفیت‌ها برای این پروژه استفاده کنیم، اما به آن شکلی که مورد نظر بود استقبال نشد بنابراین تلاش کردیم با استفاده از ظرفیت‌های تبصره ۵ و ۶ این پروژه را به سرانجام برسانیم؛ در سال کنونی نیز اقداماتی در همین راستا انجام داده‌ایم.

عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه طبق برآورد‌های سال ۱۳۹۸ پروژه کمربندی پاکدشت دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: منابعی که تاکنون اختصاص یافته ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان است و با توجه به حجم بدهی‌ها نمی‌توان کاری جز استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی انجام داد.

اقای اسلامی در ادامه افزود: در مجموع با تلاش‌های گسترده آزادراه غدیر افتتاح شده و سهم بزرگی از ترافیک را کاهش داده است. ما نیز همچنان برای تأمین منابع مالی تلاش می‌کنیم تا با تکمیل اقدامات این پروژه به بهره‌برداری برسد.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: یکی از نکات مهم و مورد توجه اینکه ما توانستیم در این دوره وزارت طرح جامع حمل و نقل را با مطالعات مبدا و مقصد و برای جابه جایی بار و مسافر با توجه به نرخ رشد توسعه برای کل کشور تهیه، تدوین و براساس اطلس طرح جامع حمل و نقل و طرح جامع رجستیک اولویت‌ها را در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ مشخص کنیم و مواردی که در پیوست بودجه ۱۴۰۰ برای وزارت راه و شهرسازی مشاهده می‌کنیم خروجی و نتایج مطالعات و هماهنگی طرح‌های مذکور است.

وی اضافه کرد: در این دوره توانستیم آزادراه غدیر را که یکی از بزرگ‌ترین و پرافتخارترین پروژه‌های کشور است افتتاح کنیم، این پروژه برای استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان تاثیر ترافیکی دارد. راندمان اجرای آزادراه‌ها در کشور حدود ۵ درصد است، اما راندمان اجرای این پروژه سالانه ۲۰ درصد بوده لذا ۶۰ درصد عملیات پروژه در زمان فشرده انجام گرفته است.

آقای اسلامی اضافه کرد: بار اصلی ترافیکی کریدور شرق به غرب و محور آزادراهی راه ابریشم از این مسیر می‌گذرد و ادامه آن به آزادراه حرم تا حرم متصل می‌شود. آزادراه حرم تا حرم از مشهد به سمت سمنان- گرمسار و از گرمسار به قم و از قم به سمت کشور عراق می‌رود و ما در تلاشیم تا این آزادراه را به صورت یک کریدور بین المللی فعال کنیم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: قطعه‌ای که امروز در دست اجراست اتصال گرمسار به سمنان است که حدود ۳۳ کیلومتر آن در همین سال به بهره برداری می‌رسد و بار ترافیکی که از استان خراسان رضوی و شمالی و سایر نقاط شرق کشور به سمت تهران وجود دارد از طریق همین آزادراه هدایت می‌شود و عملا جنوب تهران و کمربندی آزادگان ترافیک حجمی را تحمل نخواهد کرد.

اقای اسلامی ادامه داد: ما مطالعات مربوط به اتصال آزادراه غدیر به جاجرود را در دستور قرار دادیم تا بتوانیم این قطعه آزادراهی را برای ناحیه شمالی- جنوبی که موجب اتصال آزادراه غدیر به جاجرود می‌شود افتتاح کنیم. ما در این ارتباط چاره‌ای جز استفاده از ظرفیت تبصره‌های ماده ۵۶ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت نداریم کمااینکه در این زمینه مذاکراتی در حال انجام است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: امیدواریم ۱۱ کیلومتر کمربندی که ترافیک جنوب پاکدشت را کاهش می‌دهد بتوانیم افتتاح و گشایشی برای عبور و مرور مردم ایجاد کنیم. ما برای کنارگذر شرقی بین شریف آباد و پاکدشت که نقطه اتصالی به آزادراه غدیر- جاجرود است در بودجه سال ۱۴۰۰ ردیف ۱۲۵ میلیارد تومانی پیش بینی کردیم و به دنبال این هستیم که با یک الگوی ۲۰۸۰ این پروژه را انجام دهیم به این شکل که ۲۰ درصد را دولت و ۸۰ درصد را بخش خصوصی تامین کند و امیدواریم که در همین ایام فرآیند اجرایی این پروژه را کلید بزنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما دو اقدام همزمان و موازی یعنی آزادراه شرقی (که کریدور شرقی و غربی ما را به شمال متصل می‌کند) و دوم استفاده از ظرفیت ماده ۵۶ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت برای پروژه پاکدشت را عملیاتی خواهیم کرد.
 
مسیر پروژه بزرگراهی نوردوز- ورزقان- خواجه- تبریز براساس مفروضات مهندسی انتخاب شده

وزیر راه و شهرسازی گفت: مسیر پروژه بزرگراهی نوردوز- ورزقان- خواجه- تبریز براساس مفروضات مهندسی انتخاب شده است.
 
 محمد اسلامی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال نماینده مردم ورزقان پیرامون طرح‌های عمرانی و تغییر مسیر‌های بزرگراهی، افزود: این پروژه ترکیبی از مسیر بین المللی نوردوز- ورزقان- خواجه- تبریز است که از خواجه تا نوردوز به طول ۱۲۰ کیلومتر طرحی بزرگراهی است که مطالعات آن سال ۸۶ آغاز شده و طرح کریدور آن سال ۸۷ تصویب شده است. بر اساس فرآیندی که برای تامین اعتبارات طی شده و برآورد بودجه‌ای موردنیاز شرایط به گونه‌ای پیش رفته که تا سال ۹۷ کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی اضافه کرد: در این دوره وزارت با رایزنی‌ها و هماهنگی‌های صورت گرفته تلاش شد با مس سونگون که یکی از مراکز بزرگ صنعتی معدنی منطقه است جلب مشارکت شود، مذاکرات در سال ۹۶ انجام و توافقات صورت گرفت به نحوی که آن‌ها در احداث بزرگراه دسترسی به سونگون و تاثیرات ترافیکی مشارکت کنند تا این پروژه تامین اعتبار و احداث شود.

اقای اسلامی یادآور شد: امروز در شرایطی هستیم که از ۱۲۰ کیلومتر این پروژه ۶۰ کیلومتر در قالب ۵ قطعه، قطعات یک تا ۴ حدود ۹۰ درصد پیشرفت داشته است، قطعه ۵ که کنارگذر ورزقان محسوب می‌شود حدود ۳۰ درصد پیشرفت داشته است و مسیر طی شده قطعات یک تا ۴ به آسفالت و بهره برداری برسد و قطعه ۵ نیز با رفع موانع تکمیل شود.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: ما در روز‌های آینده بزرگراه ۹۰ کیلومتری تبریز- اهر را افتتاح خواهیم کرد این پروژه سهم خود را در قطعات جنوبی کریدور خواهد گذاشت، اما ابهامی که در این زمینه وجود دارد و برای نماینده سوال ایجاد کرده پیرامون دخالت‌هایی است که در این مسیر شده لذا ما تیم کارشناسی در این زمینه گذاشتیم و مشاوران مستقلی را موظف به انجام مطالعات کردیم، مطالعات تکمیلی براساس مفروضات بار ترافیکی و جمعیتی انجام شده است و مشخصا جمع بندی و ارائه گزارش تهیه شده توسط مشاوران منتخب این بود که مسیر انتخاب شده کاملا درست، دقیق و کارشناسی است و حداقل احجام و هزینه را به نسبت گزینه‌های دیگر خواهد داشت.

اقای اسلامی ادامه داد: برهمین اساس اطمینان حاصل شد که مسیر پروژه براساس مفروضات مهندسی انتخاب شده است بنابراین امیدواریم با تعامل ایمیدرو برای ۶۰ کیلومتر باقیمانده و تکمیل قطعات نیمه تمام تامین اعتبار کنیم و هرچه سریع‌تر مسیر نوردوز تا خواجه که از ورزقان عبور می‌کند را تکمیل کنیم و این گذرگاه بین المللی به سمت کشور ارمنستان که آمد و شد را تسهیل خواهد کرد را به بهره برداری برسانیم.

وی خطاب به دهقانی گفت: این مواردی که به آن اشاره کردید، دو پروژه متفاوت است که بخشی از آن به ۱۳ سال پیش باز می‌گردد و بخشی پیرامون ارتقای محور یک راه فرعی روستایی است و این بسیار مهم است که این دو از هم تفکیک شوند، چرا که ارتقای محور به معنای این است که وضع موجود از طریق اصلاح قوس انجام شده و عملیات به این صورت پیش برود.

وزیر راه تصریح کرد: بزرگراهی که به آن اشاره شد، قرار است یک مسیر بین المللی باشد و مسائل را حل کند و بار ترافیکی اعم از بار و مسافر را در خود جای دهد، بنابراین مسیر این بزرگراه ۹۷ درصد باری که در آن نقطه وجود دارد را به خود اختصاص می‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به گزارشی که در رابطه با وضعیت پروژه احداث این بزرگراه به رئیس مجلس ارائه داده است، افزود: آنچه امروز براساس خواسته شما دنبال کردیم، همین گزارش بود و این در حالی است که شما به همه جا مراجعه کردید و دستور توقف این پروژه را گرفتید، کما اینکه ۱۰ ماه است که این پروژه تعطیل شده است، چه کسی هزینه‌های تمام شده برای آن را جبران می‌کند؟

این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به دستور دادستان برای لغو حکم توقف ادامه تکمیل این پروژه یادآور شد: دلیلی نداشت با یک تصور ناصواب یک پروژه بین المللی را تعطیل کنیم، ضمن اینکه من هرگز در خدمات رسانی به مردم ورزقان کوتاهی نمی‌کنم و اجازه تصرف نمی‌دهم.

وی افزود: ما در کشور سلسله مراتبی برای مسائل فنی داریم، بنابراین من این مورد را به شورای فنی استان ارجاع دادم که آن را بررسی کرده و رأی دادند و بار دیگر برای آن مشاور مستقل گرفتم که در این زمینه رأی داد.

اقای اسلامی تاکید کرد: آنچه امروز برای ما مهم است آبادانی و پیشرفت و رفع مسائل و دغدغه‌های مردم است و اینکه در این زمینه راه حل ارائه دهیم. ما صورت مسئله را پاک نمی‌کنیم و مسئله آفرین نیستیم.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: اکثر پروژه‌های تاریخی سنوات گذشته در این دوره تکمیل و به بهره برداری رسید، کما اینکه روز گذشته در استان البرز پروژه‌ای به افتتاح رسید که ۸۰ درصد آن در عرض ۲ سال تکمیل شد و این در حالی است که در گذشته طی ۱۹ سال تنها ۲۰ درصد از آن تکمیل شده بود.

وی گفت: ما با رویکرد محرومیت زدایی، پیشرفت آبادانی با استفاده از همین منابع موجود که پول نفت هم نبوده و در قالب اسناد خزانه ارائه شده، فعالیت و افتخار می‌کنیم که سرباز نظام هستیم و ادعایی هم نداریم، ضمن اینکه تقابلی نیز با شما نداریم. حرفمان رفع نیاز و موانع توسعه و تسهیل روند آن و پیشرفت ملی است و در این زمینه جانفشانی می‌کنیم.

عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: تمام اقدامات انجام شده در این وزارتخانه براساس معادلات مهندسی بوده و احکام آن مشخص است و مهندسان خبره چندین بار بر روی آن مطالعه انجام داده اند، ضمن اینکه موضوعی که بیان کردید، برای ما شوخی نیست، بنابراین آبروی خود و اعتبار نظام را برای دیگران هزینه نمی‌کنیم.

اقای اسلامی در پایان از نمایندگان خواست با این وزارتخانه همراه شوند تا پروژه احداث بزرگراه بین المللی در این منطقه تعطیل نشده و به سرانجام برسد.
 
 
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
°    °