-  سه‌شنبه 06 مهر 1400
تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
دانشمندان می‌گویند توله شیر غارنشینی که پیشتر در تونلی تاریک در دل یک غار یخ‌زده در اعماق سیبری یافت شده است، ۲۸ هزار سال قدمت دارد.
 این توله شیر به صورت اتفاقی در اوایل پاییز ۲۰۱۸ توسط یک شکارچی عاج ماموت کشف شده بود. او پس از مشاهده این شیر با محققان شعبه سیبری آکادمی ملی روسیه تماس گرفت و آن‌ها اکیپی را برای مشاهده جسد این حیوان به ساحل رودخانه ایندیگرکا اعزام کردند.

پژوهشگران در آن‌جا یکی از زیباترین حیوانات عصر یخبندان را که تا کنون کشف شده، پیدا کردند. یک توله شیر که به طرز خارق‌العاده‌ای سالم مانده بود و دندان‌ها، پوست، پنجه‌ها و سبیل‌هایش هنوز بعد از گذشت ۲۸ هزار سال همانند روز مرگ بود.

کشف توله شیر یخ‌زده‌ی ۲۸هزار ساله با بدن سالم + فیلم
این توله که «اسپارتا» نامیده شده است تنها ۱۵ متر دورتر از یک توله شیر غار دیگر به اسم «بوریس» پیدا شد که مردم محلی سال قبل آن را کشف کرده بودند.

در ابتدا تصور می‌شد که این دو توله خواهر و برادر هستند، اما پس از آزمایشات ژنتیک و عمرشناسی مشخص شد این دو با یکدیگر ۱۵ هزار سال اختلاف سن دارند.

کشف توله شیر یخ‌زده‌ی ۲۸هزار ساله با بدن سالم + فیلم
قدمت شیر‌های غارنشین به ۶۰۰ هزار سال پیش بازمی‌گردد. این جانوران با این حال حدود ۱۴ هزار سال پیش منقرض شدند و به همین خاطر باور مشاهده یک عدد سالم از آن‌ها امری بود که دیرینه‌شناسان تیم تحقیق، متشکل از دانشمندان کشور‌های روسیه، ژاپن، آمریکا و بریتانیا را به سختی متعجب کرد.
۲۵.۴°    ۲۵.۹۹°