قاسمی: من آشنا به دیپلماسی اقتصادی هستم
تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
 -  شنبه 13 آذر 1400
کد خبر : ۸۲۴۳۷۰
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۲
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با تشریح برنامه‌های خود برای تغییر بخش حمل‌ونقل، مسکن و رفع محرومیت‌زدایی اظهار داشت: آشنا با دیپلماسی اقتصادی هستم و شرایط در هر سه بخش را با مذاکره، تهاتر و امکان افزایش سرمایه‌گذاری تغییر می‌دهم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
«رستم قاسمی» امروز در جلسه بررسی صلاحیت خود در صحن علنی مجلس، افزود: برای خود چهار دوره خدمت متصور هستم؛ دوره اول خدمت سربازی، دوره دوم در دوران دفاع مقدس، دوره سوم در کارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان مجموعه‌ای چند وجهی و دوره چهارم در وزارت نفت مشغول خدمت بودم.

وی با بیان اینکه در دور اول شروع بازسازی کشور خیلی‌ها باور نداشتند که طرح‌های بزرگ و کوچک توسط خودی‌ها ساخته شود، گفت: مرحوم امام خمینی (ره) درست در زمان شروع بازسازی‌ها فرمودند «ما می‌توانیم»؛ تا جایی که توانستیم طرح‌های کلان را در حوزه ریلی، بندری و جاده‌ای خودمان ساختیم.

قاسمی اظهار داشت: قرارگاه خاتم، سازنده بنادر بزرگ کشور است که تا قبل از جنگ این طرح‌ها توسط خارجی‌ها در کشور ساخته می‌شد؛ از جمله بندر شهید رجایی که امروز بیش از ۷ میلیون TEU ظرفیت دارد؛ طرح توسعه بندر امام و بنادر کوچک خلیج فارس و البته در بخش هوایی و ساخت فرودگاه‌ها همه توسط قرار خاتم ساخته شده است.

وزیر راه و شهرسازی به برنامه‌های خود در حوزه حمل و نقل اشاره کرد و گفت: امروز ۲۰۰ هزار کیلومتر انواع راه در شرایط نامناسبی به سر می‌برد؛ بخش ریلی که در همه جای دنیا حمل و نقل ایمن و ارزان محسوب می‌شود، در کشور ما به دلیل عدم سرعت مناسب و کهنگی ناوگان کمتر از ۱۰ درصد سهم جابجایی را در اختیار دارد. در بخش هوایی و دریایی نیز وضعیت پایانه‌ها مطلوب نیست. فرصت‌های زیادی را از دست داده ایم، اما فرصت باقی مانده است و اگر تحولی ایجاد نکنیم، این فرصت‌ها را هم از دست می‌دهیم.

به گفته قاسمی، برای حل این مشکلات، باید روش‌های گذشته که به جواب نرسیده را کنار بگذاریم و به روش‌های درست برسیم.

وزیر پیشنهادی راه گفت: نیازمند اقدام جهادی و ملی در موضوع حمل ونقل هستیم؛ دیگر با بودجه عمومی حتی یک آزادراه هم نمی‌توانیم بسازیم. باید سراغ روش‌های متداول در جهان برویم. باید از بخش خصوصی، از مردم ایرانی خارج از کشور، فاینانس و روش‌های تهاتر استفاده کنیم تا بتوانیم مگاپروژه‌ها را بسازیم.

قاسمی تصریح کرد: برای حل مشکل ترانزیت و افزایش درآمد کشور برنامه دارم. باید تصمیمات مهم و سخت بگیریم و به جای سوق دادن نقدینگی به سمت دلار و سکه آن را به سمت ساخت و ساز پیش ببریم.

وی از تجربه خود در مذاکره با دنیا صحبت کرد و ادامه داد: در دوره‌ای که در وزارت نفت بودم با بسیاری از کشور‌ها برای سرمایه گذاری در ایران و تهاتر صحبت کردم. زمانی کره جنوبی واردات نفت ما را قطع کرده بود، من در جلسه مشترک با رییس جمهوری این کشور با یادآوری اینکه محصولات سامسونگ و ال. جی تا رقم ۱۵ میلیارد دلار در ایران فروش دارد آن‌ها را بار دیگر مجاب به از سرگیری واردات نفت کردم.

وزیر پیشنهادی راه گفت: من آشنا به دیپلماسی اقتصادی هستم، با سران دنیا مذاکره کرده ام و بسیاری از کشور‌ها اعلام آمادگی کرده اند تا با من همکاری داشته باشند.

قاسمی تصریح کرد: شرایط حمل ونقل کشور را تغییر می‌دهم.

رستم قاسمی ادامه داد: در حوزه مسکن که پاشنه آشیل کشور است، خواسته مردم و رییس جمهوری ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال است؛ امروز سهم هزینه مسکن در سبد خانوار از ۳۷ درصد گذشته و حتی به ۶۰ درصد رسیده است. باید برای این موضوع جدی برنامه ریزی کرد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: ۵۰ درصد هزینه مسکن مربوط به زمین است و این در حالی است که یک میلیون هکتار زمین‌های دولت در اطراف شهر‌ها است که با اقدام شجاعانه مجلس (مصوبه جهش تولید) می‌توانیم با استفاده از زمین‌های دولتی مشکل ساخت را حل کنیم.

وی با بیان اینکه اکنون مردم هزینه ساخت مسکن را ندارند، گفت: برای حل این مشکل هم روش‌های متفاوتی وجود دارد؛ یکی تهاتر و دیگری افزایش تسهیلات بانکی است. متاسفانه در سال گذشته کمتر از ۵ درصد منابع بانک‌ها برای تسهیلات در بخش مسکن استفاده شده است.

قاسمی گفت: برای رسیدن به اقدام نهضت ملی مسکن، به اقدامات فرا وزارتخانه‌ای نیازمندیم؛ موضوع ساخت مسکن از مجموعه وزارت راه باید به مجموعه دولت برود و همه از ادامه نهضت خانه سازی حمایت کنند.

وی به موضوع «محرومیت زدایی» اشاره کرد و گفت: من از مناطق محرومم و محرومیت را می‌فهمم؛ امروز ۳۲ هزار کیلومتر جاده روستایی نیاز داریم. امروز بعد از ۴۲ سال هنوز خیلی از روستا‌ها جاده ندارند و این در شان ملت و کشور نیست.

وزیر پیشنهادی راه همچنین تاکید کرد که وزارت راه و شهرسازی به اصلاح ساختاری نیازمند است و گفت: به کارگیری افراد جهادی و دست پاک را اولویت قرار داده ام و بر بکارگیری نخبگان برای حل مشکلات کشور اعتقاد دارم. موضوع مسکن ایثارگران نیز باید حل شود و همانطور که در وزارت نفت این مشکل را حل کردم در وزارت راه نیز بر همین اعتقاد هستم.
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۴.۵۹°    ۷.۷۹°