ضرورت اصلاحات و افزایش توانایی ها در شوراهای حل اختلاف
تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
 -  چهارشنبه 17 آذر 1400
کد خبر : ۸۲۹۹۷۴
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۶
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف: برای آسان سازی برخی فرآیندها و حل مشکلات مردم، حذف قوانین بی خاصیت و دسترسی به سامانه های سازمان ها لازم و ضروری است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
 حجت الاسلام والمسلمین "هادی صادقی" رئیس مرکز توسعه حل اختلاف در گفتگوی ۱۸:۳۰ با تشریح برنامه‌ها و اقدامات و چالش‌های شورا‌های حل اختلاف به اهداف تشکیل شورای حل اختلاف در ۱۸ سال گذشته پرداخت و افزود: زمان رسیدگی به حل مشکلات مردم در شورا‌ها یکماه است.

وی با بیان اینکه نشر آگهی بی خاصیت شده است، افزود: کسی به دنبال این نیست که صاحب این آگهی کیست و ورثه آن چه کسانی هستندو هیچ فردی از این طریق آگاه نخواهد شد.

رئیس مرکز حوزه حل اختلاف با بیان اینکه پیشنهاد کرده ایم تا بتوانیم از طرق دیگر این موارد را دنبال کنیم، افزود: یکی از مواردی که در قانون گذاری باید اصلاح شود، اصلاح موضوع نشر آگهی است که امیدواریم در مرحله قانونگذاری، قانون نشر آگهی اصلاح شود.

صادقی با بیان اینکه در تلاش برای تسریع و آسان کردن این موارد هستیم، گفت: برای آسان سازی برخی فرآیندها، دستورالعمل‌هایی تدوین کرده ایم.

وی ادامه داد: تلاش دیگر ما این است که به اطلاع افراد ذینفع برسانیم که دستورالعملی در این زمینه آماده شده است که در صورت امضا ریاست قوه قضائیه این موضوع اجرایی می‌شود.

رئیس مرکز حوزه حل اختلاف با بیان اینکه در شورای حل اختلاف به دنبال آن هستیم تا حضور افراد به شوار‌ها به حداقل برسد و به دنبال توانمند سازی افراد در این مجموعه هستیم.
 
وی با بیان اینکه، یکی از مشکلات اساسی دراین حوزه عدم یکپارچگی در دولت الکترونیک است، افزود: لازمه تحقق این موضوع هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف و اتصال به سامانه‌های ثبت اسناد شویم و بتوانیم اطلاعات شناسنامه‌ای فرد، املاک و یا دارایی‌های آن فرد متوفی را دریافت کنیم که تاکنون سامانه‌های یکپارچه در دولت الکترونیک شکل نگرفته است.
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف گفت: برای کاهش حضور مردم در مراکز به سامانه یکپارچه سازی دولت الکترونیک و یکپارچکی اطلاعات نیاز داریم تا تردد مردم در شوراهای حل اختلاف کاهش یابد. دسترسی به سامانه ثبت اسناد و املاک، ثبت احوال و بانکها از جمله آنها است.
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف با بیان اینکه اعضای شورای حل اختلاف حقوق نمی‌گیرند، اما پاداش می‌گیرند، افزود: در ۶ ماه‌ نخست سال ۱۴۰۰ آمار‌های صلح و سازش افزایش یافته است.
 
صادقی افزود: حدود ۳۲ هزار نفر عضو و کارمند در این مجموعه در حال فعالیت هستند.
 
او با تایید اینکه همه کارشناسان شورای حل اختلاف حقوق دان نیستند گفت: این کارشناسان در رشته شغلی خود متخصص هستند نه در حقوق و قضا.
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف با بیان اینکه از ۱۰ میلیون پرونده ورودی قضایی در سال بیش از ۴ میلیون و ۴۰۰ پرونده به شورای حل اختلاف ارجاع داده می‌شود. بیشتر پرونده ها حقوقی هستند.
صادقی با اشاره به مراجعه حضوری افراد برای حذف وراثت گفت: دستورالعملی تدوین کرده ایم تا دیگر مردم لازم نباشد حضوری مراجعه کنند و از منزل اقدام به بارگذاری مدارک کنندو استعلامات از سوی ما بصورت اتوماتیک انجام خواهد شد و نیازی به پیگیری نداشته باشد.

رئیس مرکز حوزه حل اختلاف با تاکید بر اینکه به دنبال افزایش صلح و سازش از ۴۰ درصد یه بالای ۵۰ درصد هستیم ، گفت: عمده پرونده‌های ورودی به شورا‌ها پرونده‌های کیفری است.

رئیس مرکز حوزه حل اختلاف با بیان اینکه در شورای حل اختلاف به دنبال آن هستیم تا حضور افراد به شوار‌ها به حداقل برسد و به دنبال توانمند سازی افراد در این مجموعه هستیم.

وی تاکید کرد: به دنبال افزایش صلح و سازش از ۴۰ درصد یه بالای ۵۰ درصد هستیم و از این رو در هر شعبه از سه نفری که عضو هستند یک نفر حقوق دان می‌باشد.

رئیس مرکز حوزه حل اختلاف گفت: ۳۰ درصد از پرونده‌ها که وارد شورا‌ها میشوند به سازش ختم می شوند.

رئیس مرکز حوزه حل اختلاف ادامه داد: عمده پرونده‌های ورودی به شورا‌ها پرونده‌های کیفری است.

پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۱.۵۹°    ۵.۹۹°