تولید اطلاعات در ایران با خطر جدی رو به روست-بسیاری از رسانه های ما کپی همدیگرند
تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
17:38 - شنبه 16 اسفند 1399
کد خبر : ۹۱۵۹۴
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۸
آقایان خدادی و فضائلی در برنامه «تیتر امشب»:
اینکه فکر کنیم خبرهای منفی بر فضای رسانه ای کشور حاکم است، آیا واقعیت های کشور را نشان می دهد؟
تولید اطلاعات در ایران با خطر جدی رو به روست/بسیاری از رسانه های ما کپی همدیگرند

شاید شما هم مثل بسیاری از ما هر روز صبح که از خواب پا می شوید، تا شب که رفت و آمد می کنید در جامعه و محل کار و خیابان ها، مدام در معرض خبرهای مختلف در رسانه های مختلف قرار می گیرید که نه فقط حال شما را بهتر نمی کند، بلکه ذهن شما را به سمت یاس و ناامیدی هم ببرد. آیا تمام آنچه در فضای رسانه ای مطرح می شود، واقعیتی است که در جامعه ما وجود دارد؟ و آیا رسانه ها آئینه تمام نمای واقعیت های جامعه ما هستند؟

دانلود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، برنامه «تیتر امشب» به بررسی «فضای رسانه ای کشور، امیدآفرین یا زمینه ساز یاس و ناامیدی» پرداخت با حضور دو کارشناس و فعال رسانه، جناب آقای «محمد خدادی»، مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) و کارشناس رسانه، و جناب آقای «مهدی فضائلی»، کارشناس رسانه، مدیر عامل اسبق خبرگزاری فارس و مدیر عامل انتشارات سروش.

مهم ترین بخش های این گفتگو به شرح زیر است:

محمد خدادی،

محمد خدادی در ابتدای کلام گفت، اینکه به هر بهانه ای از رسانه صحبت شود، مایه خرسندی است و فرصت خوبی است که رسانه از انجا که با انسان و جامعه زندگی می کند و به انها می پردازد، بسیار پسندیده است.

وی درباره مثبت یا منفی بودن فضای رسانه ای کشور گفت: از دید من می بایست از همینجا آغاز کنیم که نباید هیچ چیزی را صفر یا صد ببینیم. پس خوب نیست که بگوییم امیدآفرین است یا یاس آور.

مجری: بالاخره کفه این ترازو به یک سمتی سنگینی می کند.

علی خسروی، مجری برنامه «تیتر امشب» / خدادی: مدیر عامل خبرگزاری ایرنا/ 20 اردیبهشت 1394

خدادی: می بایست در این زمینه آسیب شناسی کنیم و ببینیم کارکرد رسانه های ما در کجا امیدآفرین است و در کجا یاس آفرین است. چرا که بزرگ ترین خطر رسانه این است که چیزی را صفر یا صد ببیند. رسانه اتفاقا آمده است که چیزها را از صفر و صد خارج کند. فرصت آسیب شناسی، تضارب آراء و دیدگاه ها؛ بستر انتقال داده هاست. این نکته کلیدی است؛ اینجاست که در حقیقت ما به کلیدواژه های نیسبت رسانه و مردم می رسیم؛ ما می خواهیم از رسانه به مردم برسیم، یا از مردم به رسانه ها؟ آنجا که از رسانه به مردم می رسیم، رسانه ممکن است در بخش هایی، کارکرد آن تغییر کند که هر دو باید باشد. یعنی به یک زاویه نباید بپردازیم. به یک نوع آسیب شناسی رفتار رسانه ما نشان می دهد که یک خلاء در این میان وجود دارد و آن هم تولید اطلاعات است. ما در مهارت تولید اطلاعات هنوز با مشکل رو به رو هستیم؛ ما دانش رسانه را داریم، اما این دانش کمتر به مهارت رسانه تبدیل شده است.

برنامه تیتر امشب - یکشنبه 20 اردیبهشت 1394

* ما در مسیر تولید اطلاعات نیاز داریم که مهارت رسانه را بومی کنیم. به اعتقاد من ما در مهارت تولید اطلاعات دچار مخاطره ایم که خبرهایمان گاه سیاه می شود و نقد ما به تخریب می انجامد. به نوعی به جای اینکه بتوانیم واقعیت ها را منعکس کنیم، از ارائه آنچه وجود دارد، ناتوانیم. کارکردمان گاهی تبلیغی می شد؛ بیشتر تعریف می کنیم تا تبیین. خیلی وقت ها دیدگاه ها را انتقال می دهیم تا اینکه خبر تولید کنیم. چون تولید اطلاعات در کشور ما با یک خطر جدی رو به روست.

برنامه تیتر امشب - یکشنبه 20 اردیبهشت 1394

خدادی افزود: با دستگاه ها هم صحبت می کنیم، به سرعت سراغ گزارش کار می روند. جای عدد، رقم، نسبت، مقایسه و مصداق در تولید اطلاعات خالی است.

* استفاده از عبارت «خبر منفی یا خبر امیدبخش»، کار را سخت می کند. باید بگوییم درآنچه واقعیت جامعه ماست و آنچه که در حال انتقال است، با خطر و ختلال رو به رو هستیم. این اختلال از آنجا نشئت می گیرد که بسیاری از رسانه های ما کپی همدیگرند؛ کارکرد تخصصی ندارند. علت اینکه رسانه های ما نمی توانند مطلبی را انتقال دهند، این است که مهارت آن را ندارند (نه اینکه نخواهند)؛ به همین علت است که آن را به یک چیز سیاه تبدیل می کنند. یک موضوعی مثل اسیدپاشی یا خطرهایی که در جامعه وجود دارد. وارد آن می شویم، اما چون مدیریت سوژه مهارت لازم را نداریم، محتوای آن را خودمان برعهده می گیریم؛ در حالی که قرار نیست رسانه خودش محتوای سوژه را تولید کند، در حالی که باید مدیریت سوژه را تولید کند.

برنامه تیتر امشب - یکشنبه 20 اردیبهشت 1394

آقای فضائلی:

*رسانه کارویژه هایی دارد، بحث اطلاع رسانی، آگاهی بخشی، سرگرمی و حتی آموزش، مجموعه ای از اینها کارکردهای رسانه هاست. هرگاه هر یک از این کارکردها در یک رسانه وزن خود را نداشته باشد، آن رسانه نتوانسته است رسالت خود را درست انجام دهد.

برنامه تیتر امشب - یکشنبه 20 اردیبهشت 1394

* ما خبر را روایت از یک رویداد می دانیم و خبرنگار کسی است که این رویداد را روایت می کند. بنابراین زاویه دید و نوع نگاهی که یک خبرنگار یا رسانه ای که آن خبرنگار در آن کار می کند، به رویدادهای پیرامون خود در جامعه دارند، در حقیقت فضای حاکم بر رسانه و نوع پیام هایی را که آن رسانه به مخاطبانش انتقال می دهد، تعیین می کند.

برنامه تیتر امشب - یکشنبه 20 اردیبهشت 1394

غلامرضا کمالی پناه، خبرنگار، در گفتگو با برنامه تیتر امشب شبکه خبر، 20 اردیبهشت 1394

در حال تکمیل است:

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۳°    ۱۵°